Siirry sisältöön

Avainsana: ITLA

Pelkkä palvelu ei vielä takaa lapselle hyviä kasvuoloja

Pelkkä palvelu ei vielä takaa lapselle hyviä kasvuoloja

Moni Suomessa on varmasti kuullut sanonnan ”koulu opettaa, koti kasvattaa”. Viesti on selvä. Kotikasvatus ei kuulu opetustoimelle. Suomessa tuskin kukaan haluaakaan, että opettajien tai varhaiskasvattajien työtä tekisivät vanhemmat. Nykytiedon valossa opettajien ja varhaiskasvattajien tulisi kuitenkin yhä enemmän ymmärtää luokassa tai varhaiskasvatusryhmässä olevien lasten kotiolojen merkitys lasten hyvinvoinnille. Keskeisiä kysymyksiä ovat: miten lapsen minäkuvaa, hyvinvointia ja oppimista tuetaan kotona? Onko lapsen lähiyhteisö kannustava ja energinen vai onko jaksaminen välillä koetuksella? Lue lisää

Tieto ja päätöksenteko eivät kohtaa lapsiasioissa

Lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyvät haasteet tunnistetaan nykyisin hyvin. Haasteisiin ei kuitenkaan pystytä vastaamaan tarpeeksi ajoissa, eikä tutkimustietoa hyödynnetä tarpeeksi päätöksenteossa. Itsenäisyyden juhlavuoden lastenrahaston säätiön uusi ohjelma haluaa tuoda tutkimustiedon kentän työntekijöiden ja päätöksentekijöiden avuksi. Lue lisää

Uudenlaista tutkimustietoa lasten, nuorten ja perheiden tilanteesta

Itsenäisyyden juhlavuoden lastenrahaston säätiö ITLAn tutkimus- ja vaikuttamisohjelma hakee uudenlaisia näkökulmia päätöksenteon tueksi. Lue lisää