Siirry sisältöön

Koulusosiaalityö kunniaan!

Mitä koulussa tehdään? Opiskellaan. Tehdäänkö muuta?

Pitäisi kasvattaa. Mutta kenen vastuulla on lasten ja nuorten kasvatus koulussa?

Kouluympäristössä on monia aikuisia. On opettajia, terveydenhoitajia, keittäjiä, talonmies ja joissakin on lääkäri ja psykologi. Näiden lisäksi on olemassa myös yksi ammattikunta: koulukuraattorit. Aila Wallin puhuu koulusosiaalityöntekijöistä.

Nuoret tarvitsevat läsnä olevaa aikuista

Koulusosiaalityöntekijöitä ei hyödynnetä ja arvosteta riittävästi. Opettaja ei ehdi, eikä myöskään aina jaksa kaikkea. Koulun sosiaalityö tulisi nähdä voimavarana ja keskeisenä koulun hyvinvointipalvelujen osana. Koulusosiaalityö on juuri sitä matalan kynnyksen palvelua, jota koulussa tarvitaan.

Koulusosiaalityöntekijä voi omalla asiantuntijuudellaan ja yhteistyössä muiden kouluympäristössä toimivien kanssa merkittävällä tavalla edistää lasten ja nuorten kouluviihtyvyyttä. Koulusosiaalityöntekijä voi tukea nuorta ennen mahdollisia poissaoloja ja syrjäytymistä. Hänellä on aikaa ja asiantuntemusta.

Vieras aikuinen

On hälyttävää, että koulusosiaalityöntekijä on Suomen Vanhempainliiton tutkimuksen mukaan monille vanhemmille tuntematon. Koulun ja kodin yhteistyön, kasvatuskumppanuuden, kehittämisessä ja parantamisessa koulusosiaalityöntekijä on avainasemassa. Tarvitsemme enemmän koulusosiaalityöntekijöitä lasten ja nuorten tueksi.

Viime vuosina koulukuraattorien määrää on valtavasti vähennetty, eivätkä nykyiset suositukset koulukuraattorien määrästä täyty lähimainkaan. Nykymitoitukset tuntuvat myös aika kohtuuttomilta. Miten yksi koulusosiaalityöntekijä ehtii kuunnella ja antaa aikaa 500 lapselle ja nuorelle? Koulusosiaalityöntekijöitä tarvitaan paljon enemmän!

Lainsäädäntö kuntoon

Oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö ei ole edennyt sitten vuoden 2009. Oikeuskansleri pyysi opetus- ja kulttuuriministeriötä selvittämään elokuuhun 2011 mennessä oppilashuollon tilannetta. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntääkin, ettei riittävää ja valtakunnallisesti yhdenvertaista oppilashuoltoa ole saavutettu.

Koulusosiaalityöntekijöiden arvostuksen ja saatavuuden parantamiseksi sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi paikallaan seisova oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö on saatava pikaisesti kuntoon!

Asiantuntija Eliisa Jämsén

Eliisa Jämsén

Erityisasiantuntija, HR

Eliisa toimii Valtakunnallisten koulutuspäivien tuottajana. Toinen puoli työajasta kuluu lapsen oikeuksien parissa. Työpäivän jälkeen aika rientää kahden lapsen kanssa touhutessa.

Kommentit

Tällä artikkelilla ei ole yhtään kommenttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *