Siirry sisältöön

Lukeminen kannattaa

Mies istuu pölyisen näköisessä nojatuolissa kirjahyllyn edessä kirjaa lukien. Hitaasti hän nostaa katseen kirjasta kameraan ja tokaisee ”Lukeminen kannattaa aina”.

Jörn Donnerin mainoslausahdus on muistissa ja pysyy, mutta nykyään ei telkkareissa ja tableteissa ole tällaista viisautta kuultu lausuttavan. Ehkä sen tarve olisi, mikäli tuoreita tutkimuksia ja selvityksiä on uskominen. Esimerkiksi tilannekatsaus Suomen Pisa-tulosten kehityksestä kertoo, että 10 vuodessa suomalaisnuorten lukeminen vapaa-ajalla on vähentynyt OECD-maiden keskiarvoa nopeammin.

Kirjastoinstituutio menettää otettaan

Lukemisen tavat ovat muuttuneet ja monipuolisuus kaventunut. Merkittävää on sukupuolten välisen eron repeäminen, sillä jo lähes puolet pojista ei lue lainkaan vapaa-ajallaan.

Vastaavasti tytöistä noin viidennes ei ilmoituksensa mukaan lue vapaa-ajallaan lainkaan. Lukuinnon vähenemiseen viittaavat muutkin tiedot, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen ajankäyttötilastot. Niiden mukaan lukemiseen käytetty aika on 20 vuodessa lähes puolittunut (1).

Huolestuttavaa kehitys on lukutaidon kannalta, sillä parasta media-, informaatio- ja muiden lukutaitojen harjoittamista on lukeminen.  Viimeisimmät PISA-tulokset kertovat, että Suomessa lukutaito on laskenut selvästi. Olemme matkalla mallimaasta keskivertoon.

Kirjastoalan ammattilaisena koen huolestuttavaksi myös sen, että kansan syvien rivien sivistämiseen suunniteltu kirjastoinstituutio on menettämässä otettaan tulevista asiakassukupolvista.

Kommunikoinnin tavat muuttuvat

Lukutaitoa on kuitenkin harrastettava myös tutkimusten tuloksia tulkittaessa. Suurin muutos vuosikymmenen aikana on tapahtunut sanoma- ja aikakauslehtien lukemisessa. Tänä aikana mobiililaitteet ovat vallanneet taskumme ja niiden sovellukset muuttaneet tapamme kommunikoida.

Lukemisen muutos ei ole välttämättä niin dramaattista kuin on esitetty. Ajankäyttötilastotkaan eivät pysty kertomaan, kuinka suuri osa nuoren tietokoneellaan käyttämästä ajasta menee esimerkiksi verkkolehtien lukemiseen.

Aamuyöstä tupsahtava lukupaketti eilisen uutisaiheista ei välttämättä houkuttele nuorta, joka on niistä lukenut jo edellisenä päivänä tuoreeltaan.

Lukutottumukset ja siten tiedon esittämisen vaatimukset ovat erilaiset verkkomaailmassa. Kiinnostavakin aihe on osattava puristaa tiiviiksi paketiksi, jotta sen ehtii bussimatkan aikana lukea, kommentoida ja jakaa kavereilleen.

Lisäksi opiskelu ja työelämä vaativat yhä moninaisempia taitoja, yleensä juuri tietotekniikkaan liittyviä. Oppiminen ja itsensä sivistäminen käy entistä useammin esimerkiksi pelaamalla.

Vie lapsi kirjastoon

Kirjan ja ruusun päivää vietetään tänään 23.4. Tarjoa lapsellesi mahdollisuus elämyksiin viemällä hänet kirjastoon tai ostamalla luettavaa. Sillä lukeminen kannattaa. Aina.

(1). Hannu Pääkkönen. Uusi teknologia on vaikuttanut koululaisten elämäntapoihin. Hyvinvointikatsaus 1/2014.

Kommentit

Tällä artikkelilla ei ole yhtään kommenttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *