Vanhemmuuslaki korostaa vanhempien yhteistä vastuuta lapsen kasvusta

17.05.2021
Vanhemmuuslaki korostaa vanhempien yhteistä vastuuta lapsen kasvusta

Lastensuojelun Keskusliitto on antanut lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi vanhemmuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

Esityksessä yhdistetään teknisesti äitiys- ja isyyslait yhteiseksi vanhemmuuslaiksi ja vanhemmuuden vahvistamisen 30 päivän varoajasta lapsen syntymän jälkeen luovutaan. Myös vanhemmuuden vahvistamiseen liittyviä käytäntöjä sujuvoitetaan siten, että ennen lapsen syntymää tehdyn tunnustamisen asiakirjat lähetetään sähköisesti suoraan Digi- ja väestötietovirastoon odottamaan lapsen syntymää ja vanhemmuuden vahvistamista. Naispareille annettaisiin mahdollisuus valita hedelmöityshoitojen yhteydessä myös sellaisia siittiöitä, joiden luovuttaja on suostunut isyyden vahvistamiseen. Lapsella voisi jatkossakin olla vain kaksi oikeudellista vanhempaa, mutta huoltajien määrää ei ole rajoitettu. Vanhemmuuden selvittämiseen ja kumoamiseen tulisi myös joitakin joustavuutta lisääviä muutoksia.

Lastensuojelun Keskusliitto kannattaa lakiluonnoksessa esitettyjä muutoksia ja pitää niitä perusteltuina ja lapsen edun mukaisina, sillä ne vahvistavat lapsen oikeutta molempiin vanhempiin sekä lisäävät lasten yhdenvertaisuutta erilaisissa perherakenteissa. Vanhemmuuden vahvistamisen 30 päivän varoajasta luopuminen nopeuttaisi vanhemmuuden vahvistamista ja helpottaisi perheen arjen sujuvuutta. Lakiluonnoksessa karsitaan muutoinkin tarkoituksetonta byrokratiaa vauvaperheen ensimmäisistä päivistä, mikä on hyvin kannatettavaaTasaveroinen oikeudellinen vanhemmuus heti vauvan syntymisestä lähtien on molempien vanhempien vanhemmuutta vahvistava viesti. On myös hyvä, että lapsen epäselvän vanhemmuuden selvittämiseen pyritään edelleen mahdollisimman ripeästi, jotta lapsen oikeus molempiin vanhempiin voidaan turvata, ja että lapsen oikeus sukulaisuussuhteisiin on otettu lakiluonnoksessa huomioon.

Lakiluonnos mahdollistaa hedelmöityshoitoja saaneen naisparin lapsen biologisen isän oikeudellisen vanhemmuuden vahvistamisen, mikäli naispari niin tahtoo. Tämä on kannatettava muutos ja korjaa selkeän epäkohdan nykyisessä lainsäädännössä. On lapsen edun mukaista, että biologisen isän isyys voidaan vahvistaa ja hän voi toimia myös lapsen oikeudellisena vanhempana, mikäli hän toimii myös lapsen sosiaalisena vanhempana. Lakiluonnos vahvistaa lapsen oikeutta isään sekä edistää lapsen oikeutta tuntea alkuperänsäLakiluonnos huomioi aiempaa paremmin perheiden monimuotoisuuden, etenkin yhteisvaikutuksena samanaikaisesti valmistelussa olevan perhevapaauudistuksen toteuttavan lakiluonnoksen kanssa, joka takaa vanhempainvapaaoikeuden myös lapsen kanssa eri osoitteessa asuvalle oikeudelliselle vanhemmalle sekä mahdollistaa vanhempainvapaaoikeuden jakamisen oikeudellisen vanhemman asuinkumppanille. Vanhemmuuslain uudistuksen jatkovalmistelussa on kuitenkin edelleen hyvä arvioida, onko pääasiassa tekniselle tasolle jäävä lakiuudistus riittävä lapsen edun näkökulmasta. Äitiys- ja isyyslain saattaminen samaan vanhemmuuslakiin korostaa yhteistä vanhemmuutta ja vastuuta lapsen kasvusta ja on itsessään myönteinen signaali.

Lue koko lausunto: Lastensuojelun Keskusliiton lausunto vanhemmuuslaista (pdf).