YK:n rotusyrjinnän vastaisen sopimuksen raportointiin kaivataan Suomelta avointa kriittisyyttä – maahanmuuttotaustaisten lasten oikeudet eivät toteudu vielä täysimääräisesti

3.08.2021

Lastensuojelun Keskusliitto on antanut lausunnon ulkoministeriölle luonnoksesta Suomen yhdistettyyn 24.–26. CERD-määräaikaisraporttiin.

Valtion raporttiluonnos luettelee toteutettuja tai suunnitteilla olevia toimenpiteitä ja lakimuutoksia. Oikeuksien tosiasiallista toteutumista arvioidaan kuitenkin riittämättömästi. Esimerkiksi Nuorisobarometrit ja kouluterveyskyselyt tuottavat säännöllisesti tietoa lasten ja nuorten kokemasta syrjinnästä, mutta tätä ei tuoda esille. Rotusyrjintäkomitea kiittää Suomea edellisen kierroksella siitä, että tämä toi esille huolenaiheita avoimesti ja itsekriittisesti. Olisikin hyvä tällä kierroksella tuoda esille tilannekuvaa sopimuksen artiklojen takaamien oikeuksien toteutumisessa.

Keskusliitto nostaa esiin puutteita maahanmuuttotaustaisten lasten ja lapsiperheiden oikeuksien toteutumisessa – kuten kireä perheenyhdistämispolitiikka, turvapaikkahakemusten käsittelyssä ja päätöksenteossa ilmenneet puutteet tai ongelmat maahanmuuttotaustaisten lasten yhdenvertaisten koulutusmahdollisuuksien toteutumisessa. Huomiota saa myös mm. ihmiskaupan uhrien auttaminen tai poliisin sisällä ilmennyt rasistisen materiaalin levittäminen ja kytkökset äärioikeistoon.

Lue koko lausunto: Lastensuojelun Keskusliiton lausunto ulkoministeriölle luonnoksesta Suomen yhdistettyyn 24.–26. CERD-määräaikaisraporttiin