Lapsi mukaan töihin -päivää ei vietetä tänä vuonna

Lapsen arki
6.05.2020
Lapsi mukaan töihin -päivää ei vietetä tänä vuonna

Maailma ja etenkin elinkeino- ja yrityselämä ovat muutamassa viikossa muuttuneet tavalla, jota kukaan ei osannut ennustaa. Tällä hetkellä yli 400 000 suomalaista on lomautusuhan piirissä. Ensi syksyn tilannekuva on sumea ja moni kokee epävarmuutta työpaikkansa puolesta. Näistä syistä tänä vuonna ei järjestetä valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää.

Suomessa on vietetty valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää jo neljän vuoden ajan. Päivä on järjestetty marraskuun lopulla yhteistyössä lapsiasiavaltuutetun, Lastensuojelun Keskusliiton sekä työ- ja elinkeinoministeriön sekä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

”Lapsi mukaan töihin -päivä on ollut menestys. Viime vuonna mukana oli 1106 työnantajaa”, kiittelee Lastensuojelun Keskusliiton viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen.

”Päivä on tarjonnut työnantajille ikkunan lisätä työelämän perheystävällisyyttä tutustumalla työntekijöiden perhetilanteisiin ja hyödyntää lasten ajatuksia ja osallisuutta.”

Samalla lapset ovat voineet tutustua vanhempansa tai muun läheisen aikuisen työarkeen. Tänä vuonna tilanne on hyvin erilainen. Kevät on tuonut mukanaan poikkeustilan, joka tarkoittaa monelle perheelle myös epävarmuutta töiden jatkumisen suhteen. Lapset ovat monissa perheissä tutustuneet vanhempiensa työarkeen hyvinkin läheisesti töiden ja opiskelun siirtyessä saman katon alle. Myös työnantajat ovat joutuneet aivan uudella tavalla ottamaan huomioon työntekijöidensä perhetilanteet.

”Monissa perheissä tehdään nyt kevät töitä niin, että hoidettavana kotiloissa ovat sekä lapset että työtehtävät. Samaan aikaan työelämän epävarmuus koettelee useita lapsiperheitä”, toteaa lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.

Vallitsevassa tilanteessa Lapsi mukaan töihin -päivän vietto on päätetty jättää väliin ja palata vuonna 2021 uudistetulla kärjellä.

”Juuri nyt on ensiarvoisen tärkeää, että muistamme lasten aseman ja oikeudet niin työelämässä kuin tehdessämme työmarkkinoita koskevia päätöksiä”, toteaa Pekkarinen. ”Tässä uudessa tilanteessa haluamme kuitenkin kohdistaa käytössämme olevat resurssit heikoimmassa asemassa olevien perheiden auttamiseen ja kunnioittaa perheitä, joita työttömyys on kohdannut.”

Lisätietoja:

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen, elina.pekkarinen@oikeus.fi, p. 029 566 6858

Viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, Lastensuojelun Keskusliitto, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050-3533480

Kommentit (0)