Hyppää sisältöön

Kuinka kasvattaa diginatiivi?

Blogit
5.02.2018
Kuinka kasvattaa diginatiivi?

Nimestään huolimatta diginatiiveja ei synny itsestään, vaan heitä täytyy osata ohjata oikeaan suuntaan. Mediataitoviikko kokoaa opetusmateriaalia niin pienille kuin isommillekin median kuluttajille.

Diginatiivi somettaa, tubettaa, vloggaa ja ui nykyajan informaatiotulvassa kuin kala konsanaan. Tämä yksisarvistakin mystisempi virtuaaliajan lapsi poimii tarpeellisen tiedon ja hallitsee niin peeceet, pädit, VR:t kuin AR:t:kin.

Kuulostaako realistiselta? Sitä se on, muttei ilman panostusta lapsen mediakasvatukseen. Diginatiiviksi ei synnytä, vaan erityisesti vanhemmilta edellytetään intoa ja taitoa kasvattaa lapsi ymmärtämään eri mediakanavia ja -sisältöjä. Erilaisia vinkkejä vanhemmille ja muille aikuisille on tarjolla runsaasti. Tässä muutama niistä, jotka itse koen tärkeimmiksi.

Ruutuajan sijaan huomio sisältöihin

Ennen vanhempien huoli kiinnittyi lasten ajankäyttöön eri laitteiden parissa. Ruutuajan rajoittaminen ei kuitenkaan enää riitä. Huomattavasti tärkeämpää on, millaisia sisältöjä lapsi kulloinkin käyttää. Tunti television katselua on luonteeltaan erilaista kuin tunti tabletin piirustusohjelmalla.

Ruutuaika on vanhentunut käsite, koska laitteiden käyttö täyttää sujuvasti joutilaat välit päivän aikana bussissa matkustaessa tai ruokaa odotellessa ravintolassa. Oletko laskenut, kuinka paljon itse käytät erilaisia laitteita päivän aikana?

Television katselun tai tabletin käytön ajallinen rajaaminen on silti keino, jota olen itsekin 3-vuotiaan esikoiseni kanssa käyttänyt. Kellon kanssa on helppoa alkuun varmistua siitä, että yhteistä aikaa riittää muuhunkin leikkiin. Aikaraja kasvaa yhdessä taitojen ja itsesäätelyn kasvaessa. Tärkeintä on, ettei ruutuajan rajoittaminen ole ainoa tapa hallita lapsen median käyttöä. Aikaa tärkeämpää on informaation sisältö.

Viihtyä saa, missä vaan

Vapaata pelaamista käytetään kuitenkin myös opetuksessa. Jokaisen sovelluksen ja pelin ei siis tarvitse olla kehittävä. Riittää että se on lapsen mielestä hauska!

Kännykkää tai tablettia ei pidä myöskään nähdä pelkästään pelialustana, jolla voi pelata passiivisesti olohuoneen sohvalla istuen. Viimeistään Pokémon Go opetti, että nykytekniikalla voidaan houkutella natiaiset ulos valtaviksi massoiksi asti. Lisätyn todellisuuden (AR) sovellukset ovat myös tekemässä tuloaan. Mobiililaitteiden kamera- ja video-ominaisuuksia voi käyttää luovasti muutenkin ulkoillessa tai muiden leikkien ohessa.

Mistä apua diginatiivin kasvattajalle?

Vaikka olen itse pelannut ja räplännyt tietokoneiden kanssa pienestä pitäen, ei oman lapsen luotsaaminen fiksuksi diginatiiviksi ole mikään itsestäänselvyys. Mistä siis apua?

Tukea olen etsinyt mm. Satu Irisvikin ja Jenni Utriaisen kirjoittamasta oppaasta Kuinka kasvattaa diginatiivi. Opus toimi tämänkin kirjoituksen lähteenä ja innoittajana. Myös Mediakasvatusseuran ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton verkkosivuilta löytyy vinkkejä vanhemmille.

Tänään alkava mediataitoviikko muistuttaa vuosittain, miten tärkeitä media- ja informaatiolukutaidot ovat nykypäivänä. Viikko kokoaa materiaalia niin lapsille, nuorille ja aikuisille, vanhemmille myös mediakasvatukseen. Tutustu, omaksu ja tee itsestäsi diginatiivi, se nykyajan yksisarvinen.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sulje