Hyppää sisältöön

Suomeen tarvitaan tehokkaat ja pysyvät rakenteet Euroopan neuvoston lapsen oikeuksien strategian toimeenpanoon ja seurantaan

Politiikka & Yhteistyö
Lapsen oikeudet
Lausunnot ja kuulemiset
4.04.2019

Lastensuojelun Keskusliitto on antanut lausuntonsa ulkoministeriölle koskien kyselyä Euroopan neuvoston lapsen oikeuksien strategiasta.

Euroopan neuvosto on pyytänyt jäsenvaltioita vastaamaan kyselyyn osana Euroopan neuvoston lapsen oikeuksien strategian 2016-2021 puolivälin arviointia. Kyselyn tarkoituksena on arvioida saavutettua edistystä ja huomioida aiheet, joita jäsenvaltiot haluavat korostaa strategian jäljellä olevina vuosina. Lastensuojelun Keskusliitto on lausunnon osalta tehnyt yhteistyötä Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Pelastakaa Lapset ry:n kanssa.

Lastensuojelun Keskusliitto on yhdessä muiden lapsijärjestöjen kanssa ottanut jo pitkään tavoitteekseen vaikuttaa siihen, että Euroopan neuvoston lapsen oikeuksien strategia ja lapsiohjelma ”Building a Europe for and with Children” ohjaisivat paremmin Suomen tavoitteita ja toimintaa. EN:n lapsiohjelma ja strategia perustuvat YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen.

LSKL nosti lausunnossaan esille sekä yleisiä että yksityiskohtaisia huomioita liittyen EN:n lapsen oikeuksien strategiaan, lapsiohjelmaan sekä EN:n ohjeistuksiin ja suosituksiin. Yleisinä huomioina voidaan todeta, että ulkoministeriöllä on vahva rooli lapsen oikeuksien strategian toimeenpanossa kansallisesti mutta asian läpileikkaavuus valtionhallinnossa näyttäytyy vähäisenä. Sitä tulisikin tehostaa, jotta EN:n strategiatyö, suositukset, ohjeistukset ja lapsiohjelman materiaali olisivat paremmin hyödynnettävissä. Suomen tulisi ottaa myös aktiivinen rooli itse EN:n strategian suunnittelussa ja valmistelussa jatkossa.

Suomeen tarvitaan tehokkaat ja pysyvät rakenteet lapsen oikeuksien strategian sekä ohjeistusten ja suositusten järjestelmälliseen ja suunniteltuun toimeenpanoon sekä toimeenpanon seurantaan. Lisäksi tiedottamista sekä strategiasta että lapsiohjelmasta tulisi lisätä, jotta niiden potentiaalia voidaan riittävästi hyödyntää esim. lainvalmistelussa sekä eri hallinnonaloilla lapsiin liittyvän toiminnan ja palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä.

Lausunto pdf-muodossa: Suomeen tarvitaan tehokkaat ja pysyvät rakenteet lapsen oikeuksien strategian toimeenpanoon ja seurantaan (pdf)

Kommentit (0)