Hyvä kasvaa kasvattamalla

Lapsen arki
6.05.2019
Hyvä kasvaa kasvattamalla

Hyvä kasvaa – kannustavan kasvatuksen kampanja tarjoaa tietoa, vertaiskokemuksia ja tukea kampanjaviikolla 6.–10.5.2019. Kampanjan takana ovat Lastensuojelun Keskusliitto, Väestöliitto, Ensi- ja turvakotien liitto sekä Meidän Perhe -lehti.

Suomalaisten kasvatustavat ovat muuttuneet nopeasti sitten 1980-luvun. Moni tämän päivän vanhemmista on elänyt oman lapsuutensa aikana, jolloin lasten kurittaminen oli täysin normaalia ja laillista. Kielteiset kasvatuskokemukset omassa lapsuudessa lisäävät tutkimusten mukaan todennäköisyyttä niiden käyttöön myös omien lasten kasvatuksessa. Kielteisistä kasvatuskeinoista voi myös onneksi päästä eroon.

Lastensuojelun Keskusliitto, Väestöliitto ja Ensi- ja turvakotien liitto selvittivät kyselyllä yhdessä Meidän Perhe -lehden kanssa, millaisia kasvatuskokemuksia vanhemmilla on, miten ne heijastuvat omaan kasvattamiseen ja miten kielteiset kasvatuskeinot on onnistuttu korvaamaan kannustavilla

Kyselyyn vastasi 529 vanhempaa, joista suurimmalla osalla (83 %) oli kielteisiä kasvatuskokemuksia omasta lapsuudestaan. Kyselyn perusteella kurittaminen jättää syvät muistijäljet, jotka tuntuvat vielä aikuisenakin.

”Tuntui pelottavalta, oudolta. En usein tiennyt, miksi huudetaan ja mitä tein väärin ja mitä minulta odotetaan.”

”Se tuntui kamalalta, olin mitätön ja turha. Traumatisoivaa käytöstä se oli. Nyt niitä kokemuksia ja omien tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja säätelyä pitää harjoitella aikuisena.”

Kannustavaa kasvatusta voi oppia

Kaikki vanhemmat kohtaavat joskus vaikeita kasvatustilanteita. Kyselyn perusteella vanhemmat tunnistavat hyvin ne riskipaikat, joissa malttia on vaikeaa pitää ja kielteisistä kasvatuskeinoista pidättäytyä. Väsymys, kiire, stressi ja nälkä heikentävät omaa kykyä vastaanottaa lasten tunteita. Monet ovat myös löytäneet kekseliäitä tapoja tilanteen hallussa pitämiseen.

Useimmissa tilanteissa pelkkä syvään hengitys auttaa, itsensä rauhoittaminen. Käyn läpi listan päässäni, onko nälkä, onko väsy, onko kuuma. Yleensä kun saan löydettyä syyn, mistä oma ärsytys kumpuaa, niin helpottaa ulosantia.

Yhden lapsen ollessa pienempi sovittiin yhdessä ”turvasana”. Vaikka norsu. Tarpeen tullen pysäytin lapsen sanomalla, että ”nyt on norsutilanne” jolloin lapsi tiesi, että nyt äiti on tosissaan, ja tsemppasi.”

Hyvä kasvaa -kampanja nostaa kampanjaviikolla 6.–10.5. esiin tietoa, vertaiskokemuksia ja vinkkejä kannustavaan kasvatukseen vanhemmille sekä ohjaa apua tarvitsevia vanhempia tuen piiriin. Kampanja näkyy kampanjaorganisaatioiden verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa ja sosiaalisen median kanavissa sekä Äidin puheenvuoro –vloggaaja Inari Fernandezin Instagram-kanavalla @aidinpuheenvuoroinari. Väestöliitto tarjoaa tehostetusti ammattilaisten tukea vanhemmuuteen koko kampanjaviikon ajan.

Hyvä kasvaa -raportti (pdf) >>

Video kasvatusasenteiden muutoksista Youtubessa>>

Kampanjaviikon toimia

Lastensuojelun Keskusliitto:

• julkaisee Hyvä kasvaa -kyselyraportin verkkosivuillaan maanantaina 6.5. klo 7

Väestöliitto

Ensi- ja turvakotien liitto

• tarjoaa tietoa väkivallan käytöstä ja välttämisestä kasvatuksessa www.kasvatakannustaen.fi -virtuaalikirjassa
  • kiinnittää kasvatuksen kestävän yhteiskunnan rakentamiseen Johanna Linner Matikan blogilla tiistaina 7.5.

Meidän Perhe -lehti

• julkaisee laajan artikkelin aineiston pohjalta toukokuun numerossaan, joka ilmestyy 10.5.2019 (verkossa 6.5.2019)

Lisätietoja antavat:

Lastensuojelun Keskusliitto, viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 353 3480
Väestöliitto, palvelupäällikkö, psykologi Suvi Laru, suvi.laru@vaestoliitto.fi, p. 050 341 9606
Ensi- ja turvakotien liitto, asiantuntija Johanna Linner Matikkajohanna.matikka@etkl.fi, p. 050 373 8506
Meidän Perhe -lehti, päätoimittaja Maija Koski, maija.koski@sanoma.com