Siirry sisältöön

Lapsi päätöksentekijänä Metku-kirjan avulla

Metku-kirjan kansi, lapsia leikimässä ulkona Kuva: Sipari S, Vänskä N, Pollari K. Lapselle merkityksellinen toiminta kuntoutumisessa – Lapsen Metkut, 2017. Metropolia Ammattikorkeakoulu, Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa – Lapsen edun arviointi (LOOK) -hanke.

Lasten, heidän vanhempiensa ja kuntoutusalan ammattilaisten yhdessä kehittämä Metku-kirja sai kunniamaininnan Itlan Lapsuuden rakentajat -haastekilpailussa. Metku-kirja on lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus ja se on kehitetty erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden vahvistamiseksi.

Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön (Itla) vuoden 2020 innovaatiotoiminnan haastekilpailussa etsittiin malleja lasten ja nuorten äänen kuuluviin nostamiseksi päätöksenteossa. Kilpailun on voittanut Turun Kaupunkilähetys ry:n Nuorten raati Kohtaamiskoulutus-mallilla. Kunniamaininnan sai lasten, heidän vanhempiensa ja kuntoutusalan ammattilaisten yhdessä kehittämä Metku-kirja.

Osallistuminen lasten näkökulmasta

Lasten osallistumista on aikuisten puheessa peräänkuulutettu paljon. Erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla kyseessä on usein lapsen osallistuminen häntä koskeviin asioihin ja päätöksiin aikuisten määrittämistä lähtökohdista, kuten kuntoutussuunnitelman laadinta.

Mutta mitä on osallistuminen lasten näkökulmasta? Mihin lapset haluavat osallistua ja mikä on merkityksellistä lasten omasta mielestä heidän kehitysympäristössään? Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaamiseen lapset, heidän vanhemmat, kuntoutusalan ammattilaiset yhteiskehittelivät Metku-kirjan.

Metku-kirjaan lapsi kuvaa omassa arjessaan hänelle tärkeitä asioita: mitä hän osaa, mitä hän haluaisi oppia tai tehdä, mitä toimintaa, leikkejä, asioita, ihmisiä ja ympäristöjä hänen arkeensa kuuluu ja mistä lapsi haaveilee, mitkä asiat tukevat tai rajoittavat osallistumista arjessa.

”Aivan upeaa, että lasten, vanhempien ja kuntoutuksen ammattilaisten yhdessä kehittämä Metku-kirja palkitaan ja sen myötä mahdollistuu Metkujen käännöstyö ja kehittäminen edelleen kansainvälisessä ja kansallisessa verkostossa. Metku-kirjan potentiaali piilee siinä, että se on sovellettavissa eri tarpeisiin ja tilanteisiin lapsilähtöisesti ohjaten huomion juuri kyseisen lapsen vahvuuksiin, ajatuksiin ja arjessa merkityksellisiksi kokemiin asioihin.”, toteaa Metku-kirjan kehittämistyössä mukana ollut projektityöntekijä.

Metku-kirja, joka on lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus, kehitettiin Metropolia AMK:n ja Lastensuojelun Keskusliiton yhteistyöhankkeessa Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa (LOOK) – lapsen edun arviointi (2015- 2017) Kelan kehittämisrahoituksella. LOOK-hankkeen lähtökohta ja perusteet kiinnittyvät vahvasti lapsen oikeuksiin.

Keskeisessä asemassa ovat YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen ja vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan sopimuksen velvoitteet ja periaatteet. Metku-kirjan kehittämiseen osallistuivat lapset, vanhemmat ja ammattilaiset kehittäjäkumppaneina.

Turun Kaupunkilähetyksen Nuorten raati osallistui Itlan haastekilpailuun Kohtaamiskoulutus-mallillaan yhdessä Co-creation of Service Innovation in Europe -hankkeen (CoSIE) kanssa. Nuorten raadin suunnittelema ja kehittämä Kohtaamiskoulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, ja koulutuksissa kouluttajina toimivat luonnollisesti nuoret itse.

Lisätietoa Kohtaamiskoulutuksesta:

Liisa Love, liisa.love@tukenasi.fi, 040 867 8161
Tukenasi.fi – Turun Kaupunkilähetys ry on perustettu vuonna 1880 ja se on Turun alueen vanhin toiminnassa oleva sosiaalialan järjestö. Yhdistys tekee kansalaistoiminnan lähtökohdista käsin työtä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten ja 60+ -vuotiaiden parissa.

Lisätietoja Metku-kirjasta:

Nea Vänskä, nea.vanska@metropolia.fi, 040 708 3399, Salla Sipari, salla.sipari@metropolia.fi, 040 334 2027

Metku-kirja e-julkaisuna

Lisätietoa haastekilpailusta:

Kehitysjohtaja Tiina Ristikari, Itla, tiina.ristikari@itla.fi, 050 917 7396