Lastensuojelun arjen sankari -palkinnon saa lastensuojelulaitos Fieterin tiimi

Lastensuojelu
29.09.2020
Lastensuojelun arjen sankari -palkinnon saa lastensuojelulaitos Fieterin tiimi

Webinaarina järjestetyillä Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä on 29.9.2020 myönnetty Lastensuojelun arjen sankari -kilpailun palkinnot ja kunniamaininnat. Pääpalkinnon sai seinäjokelaisen lastensuojelulaitos Fieterin Kaiku-asumisyksikkö ja kunniamaininnat myönnettiin Sosiaalipalvelut Silmu Osuuskunnalle, Espoon kaupungin perhehoidon tiimille sekä perhehoitajina toimiville Saara ja Esa Niskalalle Oulusta.

Poikkeuksellinen koronavuosi on korostanut yhä enemmän yhteistä tehtäväämme suojella lasta. Lastensuojelun Keskusliitto ja Huoltajasäätiö ovat tänä syksynä etsineet lastensuojelun arjen sankareita, jotka ovat selviytyneet myös poikkeusoloissa ammattitaitonsa, osaamisensa ja luovuuden avulla.

Palkinnon saajan valitsi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Tarja Heino. Kilpailuun tuli 34 hakemusta pääsääntöisesti kunnista, yksityisistä yrityksistä ja järjestöistä.

Arjen sankareita lastensuojelussa on paljon, sanoo Tarja Heino

Poikkeusolot saivat lastensuojelun ammattilaisissa esiin poikkeuksellisen kyvykkyyden, sitkeyden ja joustavuuden sekä taidon löytää luovia ratkaisuja paineisessa tilanteessa. Kaikki lastensuojelun asiakastilanteet ovat paineenalaisia ja aina tarvitaan luovaa tilannetajua, sosiaalista, arvostavaa ja hienotunteista vuorovaikutustaitoa, mutta myös rohkeutta, huumoria, määrätietoisuutta ja asioiden järjestämistä  lapsen parhaaksi, lapsen ympärillä olevat ihmiset huomioiden.

Fieteri Oy kannustaa perhesuhteiden ylläpitoon

Lastensuojelun arjen sankari kilpailun pääpalkinto (1000 €) myönnettiin lastensuojelulaitos Fieterin Kaiku- tiimille, jonka hakemuksessa korostuu lasten kohtaaminen, tsemppaaminen ja kannustaminen sekä muun muassa kotiharjoittelujen tukeminen kuljettamalla pitkiäkin matkoja julkisten sijaan. Laitoksen henkilökunta on saanut lasten vanhemmilta hyvää palautetta yhteistyöstä ja lapset itse ovat olleet erityisen tyytyväisiä omaohjaajiinsa. Palkinnon vastaanottavat Fieteri Oy:ssä Elina Knuuttila, Esko Rämäkkö, Tanja Ojala, Mari Niinistö, Milla Kuhna, Ella Ruotsalainen, Sanna Luhtaen, Tapani Korhonen, Tommi Huosianmaa ja Krista Kervinen.

Lastensuojelulaitos Fieteri on Seinäjoen kaupunkialueella sijaitseva lastensuojeluyksikkö, joka tarjoaa sijaishuollon ympärivuorokautisia palveluja. Fieterissä asuu pääosin 7–16 -vuotiaita lapsia pääosin pitkissä sijoituksissa. Laitoksessa toimii myös vanhempien vertaistukiryhmä ja sen tiloihin kuuluu kaksio, jossa huoltajilla ja sisaruksilla on mahdollisuus yöpyä ja tavata lasta.

Kunniamaininnoissa korostui tinkimättömyys ja välittäminen

Lastensuojelun arjen sankarit -kilpailussa myönnettiin kolme kunniamainintaa: Sosiaalipalvelut Silmu Osuuskunnalle TampereeltaEspoon kaupungin perhehoidon tiimille sekä oululaisille perhehoitajille Saara ja Esa Niskalalle. Kaikki kunniamaininnan saaneet ovat pitäneet lapsen keskiössä vaikeassa poikkeustilanteessa ja osoittaneet sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä työssään.

Sosiaalipalvelut Silmu Osuuskunnan hakemuksessa (työryhmä Milja Laamanen, Matti Kolu, Essi Koivulampi, Henri Ojala, Harri Verkkoperä, Sunna Säynäjäkangas, Maarit Verkkoperä, Tuomas Mikkolainen, Hanna-Kaisa Salminen ja Salla Ruuska) kiinnitti huomion asenne, jonka mukaan työtä tehdään laadusta tinkimättä, vaikka se tarkoittaisi kilpailutukseen osallistumatta jättämistäToiminta rakentuu vahvalle vuorovaikutukselle asiakasperheiden kanssa.

Espoon kaupungin perhehoidon tiimi(sosiaalityöntekijät Kaisa Happo, Niina Huttunen, Veera Koho, Päivi Levy, Päivi Marjelund, Susanna Nyman, koordinaattori Emmi-Maaria Mäkiläjohtava sosiaalityöntekijä Nina Sormo) kunniamaininta tulee pitkäjänteisesti tehdystä kehittämistyöstä ja erityisesti sitoutumisesta Keinu-työmallin kehittämiseen. Keinu-työmallilla pyritään vastaamaan lapsen tarpeisiin tilanteessa, jossa hän tasapainoilee biologisten ja sijaisvanhempien välisen vuorovaikutuksen keinussa. Palaute vanhemmilta on ollut hyvin positiivista.

Oululaisten perhehoitajien Saara ja Esa Niskalan arjen sankaruus kietoutuu ympärivuorokautiseen ja vuotiseen sitoutumiseen haastavasti käyttäytyviin nuoriin. Rakkaudella ja säännöillä heistä on kasvanut tasapainoisia nuoria aikuisia, jotka edelleen tulevat jouluna sijoituskodin joulupöytään. Nuorten antama palaute sijaisvanhemmistaan on ollut koskettavaa luettavaa.

Lastensuojelun Keskusliitto on keskusjärjestö, joka edistää lapsen oikeuksia ja kehittää lastensuojelun laatua tuottamalla tietoa ja vaikuttamalla yhteiskunnassa. Huoltaja-säätiö on säätiö, joka tukee sosiaalihuollon kehittämistä ja vahvistaa sosiaalialan ammattilaisten osaamis- ja tietopohjaa

Lastensuojelun Keskusliitto järjesti Valtakunnalliset lastensuojelupäivät jo 56. kertaa ja tänä vuonna päivät järjestettiin ensimmäistä kertaa virtuaalisesti. Lastensuojelun arjen sankari -palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa.

Lisätietoja:

Lastensuojelun Keskusliitto, erityisasiantuntija Annukka Paasivirta, annukka.paasivirta(at)lskl.fi, 040 6472515

Huoltaja-säätiö, toiminnanjohtaja Lea Suoninen-Erhiö, lea.suoninen-erhio(at)huoltaja-saatio.fi, 09 771 2186

Kommentit (0)