OYS-alueella on kiinnitetty huomio koronakriisin jälkeiseen lapsiperheiden tukeen ja palveluihin

Osallisuus
Lapsen arki
17.06.2021

Koronakriisin tiedetään lisänneen psyykkistä oireilua, stressiä ja eriarvoisuutta pikkulapsiperheissä. Nyt jos koskaan on kiinnitettävä erityistä huomiota lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemiseen, palvelujen ja tuen saatavuuteen ja resursointiin. OYS-alueella kehitetään aktiivisesti perheitä palvelevia uusia tukimuotoja ja sähköisiä palveluita.

OYS-alueen perhekeskuspäivässä 16.6.2021 klo 9–12 kuultiin, minkälaista yhteistyötä alueella tehdään perheiden palveluiden saralla. OYS-alueeseen kuuluvat Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu, Keski-Pohjanmaa ja Lappi. Päivän järjesti Lastensuojelun Keskusliiton koordinoima Perheet keskiöön! -hanke ja suunnitteluun osallistuivat myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) sekä Kirkkohallitus. Puheenvuoroja pitivät tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman toimijat, perhekeskuskehittäjät sekä järjestöjen ja seurakuntien toimijat.

– Perheille palvelujärjestelmä on näyttäytynyt usein pirstaleisena ja avun hakeminen vaatinut liikaa omaa aktiivisuutta ja voimavaroja, Perheet keskiöön! -hankkeen hankepäällikkö Kaisu Muuronen toteaa. – Perhekeskuksen ydinajatus on se, että järjestöjen, kuntien toimijoiden ja uskonnollisten yhteisöjen palvelut kootaan yhteen, jolloin perheet saavat tarvitsemansa tuen helposti ja ajoissa, ennen kuin ongelmat kasvavat suuriksi. Näin juuri OYS-alueella on toimittu.

OYS:in alueella on kehitetty monenlaisia kiinnostavia avun ja tuen perheiden ulottuville tuovia malleja. Esimerkiksi Oulun kaupungin yhteisövaikuttavuusmallissa perhe saa avun yhden kontaktin periaatteella. Kainuussa on puolestaan perustettu koko perhekeskusverkoston yhteistyönä monitoimijainen varhaisen tuen tiimi, joka tuo eri toimijoiden osaamisen perheen tueksi yhden yhteyshenkilön kautta.

Lapsi- ja perhepalveluiden uudistamisessa keskeisiä ovat myös toimivat, ajantasaiset sähköiset palvelut, jotka täydentävät alueen palveluvalikoimaa. OYS-alueella on kehitetty tähän hyviä yhteistyömalleja jo aikaisemmin esimerkiksi pitkien etäisyyksien vuoksi. Korona-aikana verkon kautta tarjottavien palveluiden ja tuen tarve on entisestään kasvanut. Järjestöt ovat olleet kehittämistyössä aktiivisesti mukana ja niiden tarjoamia etäpalveluja ja tukea on koottu esimerkiksi Lappilaiset.fi-sivustolta löytyvälle Etäpalvelutarjottimelle.

Päämääränä on kehittää eri kuntien ja alueiden perhekeskustoimintoja yhdenvertaisempaan suuntaan. Yhteistyötä tehdään perheet keskiössä, tavoitteena oikea-aikainen tuki ja hyvinvoinnin lisääntyminen.

Lisätietoja:

Kaisu Muuronen, hankepäällikkö, Perheet keskiöön! -hanke, Lastensuojelun Keskusliitto ry, kaisu.muuronen@lskl.fi, p. 050 569 6697.